What is Seiza 正座って

In my house when I was young, the whole family was eating at the Chabudai (low dining table).
My posture got better because I sat in seiza.
If I sit seiza for a long time, my legs will be numb, so I started to eat silently and finish eating quickly.
When I ate in a hurry, sometimes I behaved badly, and my father slapped me.
My father’s slap hurts, so I started to think in advance how to move quickly to dodge the slap.
The first thing I learned when I started practicing karate was seiza. I was praised by my teacher for my good posture and movement. It’s thanks to the meal at the chabudai and my strict father.
今朝の稽古開始の挨拶時に、子供たちの正座や礼がとても気になりました。猫背であったり左右に傾いていたり、どこを見ているのかわからない視線。
今までの伝え方では届いていない、他の方法で正座や礼に対する意識を変えたいと思い稽古で色々試してみました。
私は昭和後期生まれですが、幼い頃は家族全員ちゃぶ台で正座し食事をしていました。姿勢は良くなりましたが長い時間正座をしていると足が痺れてしまうので、無言で急いで食べるようになりました。急いで食べるとたまに行儀が悪くなり、そんな時は父のビンタを食らったものです。そのビンタがとても痛いので、素早くよける方法を考えるようになりました。
空手道の稽古を始めた時、最初に習ったのが正座でした。私は先生から「君は座り方や立ち上がり方が自然で良いぞ。」と褒められました。ちゃぶ台で食事した日々と厳しい父のおかげだと思いました。

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です